SEO optymalizacja sklepu internetowego

Jakie czynności powinniśmy wykonać, aby nasz sklep łatwo pozycjonować?

Optmalizacja sklepu internetowego jest to niezbędna do wykonania czynność, która powinna zostać wykonana przed zleceniem pozycjonowania Państwa sklepu w wyszukiwarkach internetowych.

Czynności optymalizacyjne możemy podzielić na takie, które klient musi przeprowadzić we własnym zakresie lub zlecić firmie pozycjonerskiej oraz takie, które zależą od wybranego przez klienta oprogramowania sklepu.

Czynności optymalizacyjne, które zależą od oprogrmowania sklepu:

  1. Szybkie działanie sklepu
  2. Atrybuty ALT
  3. Kodowanie strony z zachowaniem odpowiedniej struktury
  4. Mapa witryny w formacie XML i HTML
  5. Linkowanie wewnętrzne, automatyczne
  6. Dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych
  7. Integracja sklepu z systemami społecznościowymi
  8. Przyjazne adresy URL

Czynności optymalizacyjne, zależne od klienta

  1. Wartościowa treść sklepu
  2. Odpowiednia struktura kategorii
  3. Uzupełnienie metatagów, title, description, keywords
  4. Odpowiednia domena sklepu
  5. Wewnętrzne linkowanie ręczne
  6. Nie przesadne linkowanie wewnętrzne
  7. Prowadzenie bloga

1. Szybkie działanie sklepu

Wyszukiwarki oceniając sklep biorą pod uwagę bardzo wiele czynników, jednym z nich jest szybkość działania. Jeśli szybkość działania jest zbyt wolna pozycja Państwa sklepu w wynikach wyszukiwania może zostać znacząco obniżona.

Na szybkość działania sklepu ma wpływ szybkość działania oprogramowania i parametry serwera na którym oprogramowanie zostało zainstalowane. Naszym klientom proponujemy instalacje sklepu na serwerach dedykowanych o dobrych parametrach, co zapewnia dobrą szybkość działania sklepu. Oprogramowanie natomiast optymalizujemy indywidualne przy każdym wdrożeniu, aby zapewnić minimalne obciążenie serwera i szybkośś działania.

2. Atrybuty ALT

Kodując stronę pamiętamy o atrybutach ALT dodawanych do zdjęć. Przeglądarki internetowe nie potrafią ocenić co znajduję się na danym zdjęciu dlatego nie można zapominać o tym, aby umieścić parametr "alt", czyli tekst, który opisuje dane zdjęcie. Zarówno zdjęcia wkomponowane w grafikę sklepu typu banery, logo jak i zdjęcia produktów w Państwa sklepie będą posiadać parametr ALT.

3. Kodowanie strony z zachowaniem odpowiedniej struktury

Nagłówki ustalają hierarchię i porządkują dokument. Przy kodowaniu podstron każdego sklepu staramy się ustalić właściwą strukturę dokumentu. Używamy nagłówków od H1 do H5, zgodnie z logiczną strukturą danej podstrony.

4. Mapa witryny w formacie XML i HTML

Nasze oprogramowanie w standardzie posiada możliwość wygenerowania dwóch map:

a) Dla odwiedzających pod adresem „Twój-Adres.pl/sitemap.html” w formacie HTML - zwykła podstrona sklepu

b) Dla wyszukiwarek pod adresem „Twój-Adres.pl/sitemap.xml” w formacie XML wymaganym przykładowo przez wyszukiwarkę Google.

5. Linkowanie wewnętrzne, automatyczne

Linkowanie wewnętrzne  to umieszczanie linków do podstron na innych podstronach sklepu Służy to zwiększeniu liczby obejrzanych stron podczas przez użytkownika i pozytywnie wpływa na pozycjonowanie stron do których umieszczamy link.

W zależności od tego jaką strategie pozycjonowania Państwo obierzecie w sklepie możemy automatycznie umieszczać linki:

  • na karcie produktu do podstrony z listą produktów producenta, który wyproduktował dany produkt - skupienie się na pozycjonowaniu sklepu na nazwy producenta
  • na karcie produktu do kategorii w której znajduje się produkt - skupienie na pozycjonowaniu nazw kategorii
  • w karcie produktu możemy linkować do wyników wyszukiwania na hasła kluczowe, które wpisywali klienci sklepu, aby odnaleźć dany produkt
  • na karcie produktu możliwośc tworzenia produktów powiązanych - linkowanie do produktów podobnych

6. Dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych

Dostosowanie witryny do urządzenia z którego korzysta klient jest to dzisiejszych czasach wymóg. Wyszukiwarki potrafią rozpoznać, czy sklep jest wykonany w technologii RWD, lub czy posiada niezależną wersję mobilną. Jeśli wyszukiwarka eceni, że sklep nie jest przyjazny urządzeniom mobilnym bardzo słabo oceni jego pozycje, szczególnie w przypadku, gdy użytkonik danej wyszukiwarki korzysta z tabletu lub smartfon.

7. Integracja sklepu z systemami społecznościowymi

Wyszukiwarki wiedza, ile sklep internetowy ma fanów na Facebooków i na Google Plus. Prowadzanie fanpage dla Facebookw i Google Plus na pewno będzie miało pozytywny wpływ na ocenę Państwa strony, w sklepie bez dodatkowych kosztów umieścimy wysuwające się z lewej lub prawej strony ekranu wtyczki społecznościowe.

8. Przyjazne adresy URL

Zadbaliśmy o to, aby adresy generowane przez oprogramowanie były maksymalnie przyjazne użytkowanikom i wyszukiwarkom.
Dla przykładu adres kategorii „Sprzęt RTV” będzie „Twój-Adres.pl/Sprzet-RTV/” nie zawiera on żadnych innych informacji, tylko i wyłącznie nazwę kategorii, co nie jest standardem w konkurencyjnych oprogramowaniach.
Wyniki wyszukiwania danego hasła łatwo „podlinkować”, adresy wyszukiwania mają postać „Twój-Adres.pl/Szukam/Szukane-Słowo/”

9. Wartościowa treść sklepu

Nie bez powodu na pierwszym miejscu optymalizacji postanowiliśmy zwrócić uwagę na treść, którą pojawia się na podstronach sklepu.

Treść jest bez wątpienia najważniejszym elementem, który ma wpływ na optymalizację Państwa sklepu pod kątem wyszukiwarek.

Gdy Google "przeczyta" podstronę sklepu np.: stronę główna, stronę kategorii lub stronę jednego z produktów i nie odnajdzie na niej wartościowego tekstu, to w większości przypadków uzna taką podstronę jako bezwartościową, co będzie skutkować bardzo słabą oceną takiej podstrony, a w skrajnych przypadkach taka podstrona nie trafi do indeksu google (nie będzie można jej odnaleźć).  

Na jakich więc stronach powinna naleźć się treść? 


a) Strona główna
Na stronie głównej warto opisać czym zajmuje się firma, jakie produkty są sprzedawane w sklepie. Z jakich materiałów wykonywane są produkty, opisać każdą kategorię i przedstawić inne potencjalnie przydatne informacje dla klientów. Opis na stronę główną może być dość długi na 2-3 tys znaków. 

b) Strony kategorii 
To co znajduje się standardowo na stronie kategorii to lista produktów. Dla Google lista produktów jest to lista linków do innych do innych podstron (do podstron produktów), bez żadnej konkretnej treści. 

Trzeba pamiętać, że co do zasady, każdy link który pojawia się na danej stornie, a odsyła do innej strony „osłabia” tą stronę na której się pojawia. Każdy link który pojawi się na innej stronie i prowadzi do tej strony „wzmacnia” stronę do której prowadzi. Skoro na podstronie kategorii tak dużo jest linków do innych stron (stron produktów), a przy tym nie pojawia się na niej żadna konkretna treść, ciężko jest pozycjonować taką stronę, ponieważ w oczach google nie posiada ona żadnej wartościowej treści, a tylko listę linków. 

Jeśli chcemy skupić się na pozycjonowaniu sklepu na hasła związane z nazwami kategorii, powinniśmy dodać opisy do kategorii. Nawet jeśli z logicznego punktu widzenia, taki opis nie jest niezbędny dla klienta, to dla wyszukiwarek ma on istotne znacznie.
W naszym oprogrmowaniu standardowo jest możliwość dodania opisu do kategorii po wejściu do edycji danej kategorii.

c) Strony produktów 
Pomijając fakt, że opisz obok zdjęć są decydującym czynnikiem, wpływającym na to, czy klient doda produkt do koszyka, czy nie, to , równie ważne są dla pozycjonowania (a to znaczy czy wogóle klient odwiedzi naszą stronę). Opisy produktów wprowadzamy w panelu w edycji produktu. Opisy powinny możliwie precyzyjne i długie. W pierwszych zdaniach można przekazać opisać najbardziej istotne dla klienta informacje, a w kolejnych zdaniach informacje mniej istotne. Ważne, aby opisy były długie i posiadały przynajmniej 500 znaków, dobrze jeśli będą posiadać nawet 2000 znaków. 

Dla opisów produktów, opisów kategorii i opisu strony głównej niezmiernie ważne jest, aby tekst był unikalny. Unikalny tzn. taki tekst, który nie pojawił się jeszcze na żadnej innej stronie internetowej.

To czy tekst jest unikalny bardzo łatwo sprawdzić.
Wystarczy skopiować 1-3 zdania z tekstu i wkleić je do pola wyszukiwania w Google. 
Jeśli Google odnajdzie strony, które zawierają ten tekst, to znaczy że tekst nie jest unikalny. 

Na powyższym przykładzie widać, że opis produktu nie jest unikalny.

Z tego powodu bardzo ciężko pozycjonuje się sklepy które pobierają automatycznie ofertę (opisy produktów) z innych sklepów/hurtowni internetowych. Ręczna zmiana opisów produktów na unikalne na pewno opłaci się właścicielowi sklepu internetowego mimo tego jak dużo pracy trzeba poświecić na przygotowanie np. 1000 opisów.

10. Stworzenie odpowiedniej struktury kategorii

Państwa sklep powinien posiadać właściwa i odpowiednio głęboka struktura kategorii. To jaka struktura będzie właściwa, zależy od tego na jakie hasła chcą Państwo pozycjonować sklep, warto więc przed stworzeniem bardzo skomplikowanej i rozbudowanej struktury kategorii skonsultować ją z firmą, która zajmie się pozycjonowaniem Państwa sklepu.

Dla przykładu kategoria butów „Balerinki” można podzielić dodatkowo na kategorie „Baletniki z ćwiekami”, „Balerinki z kokardkami”...., ponieważ jeśli użytkownik w „Google” wpisze „Balerinki z kwiatami”, a my w sklepie będziemy posiadać taką kategorie, a co więcej kategoria będzie zawierać opis, mamy znacznie większą szanse na to, iż Google wyświetli wyżej naszą stronę potencjalnemu klientowi, niż w przypadku gdy w naszym sklepie będzie tylko kategoria „Balerinki”.

W naszym systemie jeden produkt można dodawać do wielu kategorii, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć wiele różnych podkategorii opisujących cechy produktów np. „Balerinki z kwiatami”, „Balerinki lakierowane” i  jeśli produkt posiada obie te cechy dodać produkt do dwóch tych kategorii.

Warto dopasować nazwy kategorii pod  pozycjonowanie.

Załóżmy że prowadzimy sklep z butami damskimi. Oczywistym jest, że buty ze wszystkich kategorii przeznaczone są dla kobiet, jednak zamiast nazywać kategorię „Kozaki”, lepiej będzie jeśli nazwiemy ją „Kozaki damskie”, dzięki temu łatwiej wy-pozycjonujemy tą kategorie na hasło „kozaki damskie”.

11. Odpowiednie uzupełnienie meta-tagów: title, description, keywords

Metatagi, czyli dane opisujące stronę, zawarte w kodzie strony w sekcji head. 

Metatagi są podwójnie ważne ponieważ z jednej strony decydują o tym jak wyszukiwarki postrzegają naszą stronę, a z drugiej strony są pierwszym kontaktem potencjalnego odwiedzającego nasza witrynę.

Klient który wpisze w Google „Kozaki damskie” widząc link do naszej strony zobaczy tylko Title i Description danej kategorii.  To, czy odwiedzi naszą stronę zależy głównie od tych dwóch parametrów, niezmiernie ważne jest, aby były one odpowiednio zachęcające do „kliknięcia”, a jednocześnie zawierały słowa kluczowe. 

Co więcej to czy klient „kliknie” na daną stronę pośrednio może w dalszej kolejności również przełożyć się na pozycjonowanie, ponieważ  jeśli nasza strona zostanie wyświetlona w wynika wyszukiwania np. 1000 razy, a ktoś w nią kliknie tylko np. 5 razy to można spokojnie założyć, że nie jest interesująca dla osób, które wpisują w wynikach wyszukiwania dane hasło. Wyszukiwarki otrzymując taką informację mogą jej użyć jednego z składowej oceny dla danej podstrony.

W naszym oprogramowaniu klient otrzymuje możliwość wpisywania Metatagów dla:

  • Strony głównej
  • Stron kategorii
  • Stron produktów
  • Strony nowości, promocje, bestsellery, produkty polecany
  • Kategorii i wpisów dla bloga


Jeśli nie uzupełnimy Title i Desciprtion dla produktu to standardowo jako Title zostanie wstawiony nazwa produktu, a jako descipriotn pierze 120 znaków opisu produktu.  Podobnie wygląda sprawa z Title i Description dla podstron kategorii. 

Możliwość wpisywania metatagów jest w edycji kategorii, produktów, ale również w specjalnej zakładce stworzonej do tego celu „SEO → Wszystkie metatagi”. Zakładka została stworzona, w celu łatwej edycji metatagów wszystkich podstron sklepu internetowego. Mogą Państwo udostępnić dostęp tylko do tej funkcji np. firmie pozycjonerskiej.

Oprócz uzupełnienia meta tagów w sklepie możemy zadecydować, które meta-tagi mają być wyświetlane i w jakiej kolejności.

Dla przykładu dla produktu title może być wygenerowany na kilka rożnych sposobów: 

a) „Title produktu → Title kategorii → Title strony głównej”
b) „Title strony głównej → Title kategorii → Title produktu”
c) „Title kategorii → Title produktu”
d) „Title produktu → Title kategorii”
e) „Title produktu”

To jakie ustawienie zrobimy zależy od tego jaką strategie w pozycjonowaniu przyjmiemy. 
Trzeba pamiętać, o tym, aby metatagi dla wszystkich podstron produktów były możliwie jak najbardziej zróżnicowane, więc wybór „e)” w większości przypadków jest najbardziej optymalny. 

Jednak jeśli chcemy podkreślić przynależność produktu do danej kategorii, a jednocześnie w Title produktu nie występuje nazwa kategorii, słusznym wyborem może być wybór  „c)”. Bardziej pracochłonnym, ale lepszym rozwiązaniem będzie jednak uzupełnienie ręcznie dla każdego produktu titile i zawarcie już w nim, jeśli zachodzi taka potrzeba informacji o kategorii produktu.

12. Linkowanie wewnętrzne i właściwa budowa linków

Anchor jest to, widoczna dla użytkownika treść linka. 

Dla przykładu możemy wstawić jako anchor adres strony „prosklepy.pl” i podlikować go na adres „http://prosklepy.pl”, lub wstawić jako anchor treść „projektowanie sklepów internetowych” i podlinkować go na ten sam adres. 

Oba powyższe linki prowadzą do strony "Prosklepy.pl", jednak różnica jest zasadnicza. W drugim przypadku wyszukiwarki będą wiedzieć co znajduje się na stronie do której prowadzi link, Wyszukiwarka uzna że znajdują się na niej usługi „projektowania sklepów internetowych”. Co oznacza, że taki link pomoże pozycjonować adres http://prosklepy.pl na słowo "sklepy internetowe". 

Przy pisaniu opisów na stronę główną, warto w opisach podlinkować w ten sam sposób 2-3 kategorie, podobnie w opisach kategorii warto podlinkować 2-3 produkty z danej kategorii. 

Jeśli produkt posiada w sklepie produkty do niego komplementarne lub podobne, możemy w jego opisie o nich napisać i wstawić do nich link z odpowiednim Anchorem.

Produkty podobne w prosklepy.pl są wyświetlane automatycznie na podstawie powiązań, które zostały zrobione w panelu administracyjnym, jednak dodatkowe linki w treści na pewno pomogą, ponieważ linki „oblane” treścią są zazwyczaj bardziej „silne” dla wyszukiwarek, niż 20 linków jeden pod drugim bez zdanego opisu (generowanych automatycznie linkach do produktów powiązanych). 

Z linkami wychodzącymi czy to linkami wewnętrznymi (do innych podstron naszego sklepu), czy to do innych serwisów, trzeba zachować umiar.

13. Zachowaj umiar z dodawaniem linków zewnętrznych do innych stron.

Pamiętaj, że każdy linki zewnętrzne osłabiają Twoją stronę. Dodawanie linków do każdego katalogu strony, porównywarki bądź to innego systemu będzie negatywnie wpływać na pozycje Twojej strony w wyszukiwarkach. Szczególnie linki do słabo jakościowych storn mogą skutkować obniżeniem pozycji Twojej strony.